Sunday, August 8, 2010

Gaji kita dibayar setimpal??

Duit untuk Hidup bkn Hidup untuk DUIT.
Assalamualaikum dan salam sejahtera semua...  




Disini saya nak berkongsi tentang statistik yang dikeluarkan oleh jabatan kementerian sumber manusia malaysia dalam http://www.mohr.gov.my dimana kajian ini juga selaras dengan hala tuju Kerajaan untuk merealisasikan Model Ekonomi Baru (MEB) yang berteraskan ekonomi berpendapatan tinggi dan usaha mempertingkatkan taraf hidup isi rumah berpendapatan rendah. Tidak dinafikan, masih terdapat segelintir rakyat yang hidup di bawah paras Pendapatan Garis Kemiskinan (PLI), malahan ramai pekerja yang menerima upah kurang daripada RM750 sebulan. Berdasarkan kiraan gaji purata bagi lima sub-sektor berkenaan iaitu Elektrik & Elektronik, Perabot, Plastik, Sarung Tangan Getah dan Tekstil, gaji pokok purata adalah RM626.76 sebulan manakala gaji kasar purata termasuk elaun-elaun tetap adalah RM762.20 sebulan. Peningkatan kos sara hidup terutamanya harga barang keperluan harian yang semakin meningkat, golongan berpendapatan rendah ini menghadapi kesulitan untuk memenuhi keperluan hidup mereka terutamanya di kawasan bandar. Cadangan penetapan gaji minimum kebangsaan sekurang-kurangnya akan dapat mengurangkan permasalahan ini.
Kalau dilihat dari segi kelayakan kelulusan pun banyak dah berubah... kalau dulu habis ijazah dah boleh minta jadi pensyarah tapi sekarang kena ada master dan sesetengah universiti tempatan menetapkan ada PHD baru boleh jadi pensyarah... makanya mereka-mereka yang di takuk Diploma dan SPM mana nak dicampak yer tak? apakah kualiti graduan kita tidak setanding dengan negara luar? mengapa mesti diagungkan pelajar-pelajar antarabangsa sedangkan pengetahuan mereka dalam akademi sememangnya lemah berbanding pelajar kita disamping banyak masalah sosial yang dibawa masuk kenegara ini oleh mereka seperti penyeludupan dadah, perkosaan, kecurian dan rompakan! Ini pasti akan merosakkan reputasi negara sebagai pengeluar 'produk' Malaysia.

Malah ada kes-kes dimana pihak universiti sendiri telah menjamin pelajar antarabangsa yang telah ditangkap kerana kesalahan mencuri demi memastikan pelajar ini meneruskan pembelajaran di universiti mereka.. anda tahu kenapa?? (rujuk gambar diatas!).. kerana itulah mereka diberikan tempat dan kedudukan istimewa dalam kampus. anda dapat bayangkan sekiranya pelajar tempatan yang buat perangai?.. semestinya dapat surat bertajuk 'Anda Telah Ditamatkan Pengajian kerana...bla..bla..bla'. Itu lah yang dikatakan anak  orang lain disusukan tapi anak sendiri dibiarkan.

Malah fenomena ini terbawa-bawa hingga ke alam perkerjaan dimana rakyat negara asing ini diberikan jawatan besar dan bergaji besar manakala anak-anak tempatan diberikan gaji dan kedudukan yang lebih rendah dan dilonggokan dengan pelbagai jenis cukai-cukai yang harus dibayar kepada kerajaan... yaaalahh... 1Malaysia la katakan!

Jadi adakah kita dapat apa yang menjadi hak kita?? setimpal dengan titik peluh kita diatas negara merdeka kit ini?? tepuk dada tanya hati.... nukilkan komen anda.

No comments:

Post a Comment